Gotland

Vi bodde på en camping 3 kilometer från Visby och promenerade dit varje kväll för att äta gott och njuta av vad innerstaden erbjöd.
Vi promenerade tillbaka också men fuskade ibland och tog buss eller taxi, bussarna gick inte så ofta.
Medeltids veckan var ännu inte slut, och det fanns många som var tidsenligt klädda.
Jag hörde inte vad dom ropade men kanske var det till galgen han skulle föras.
Det fanns gott om ruiner att se och läsa lite om.

Helge Ands ruin

Drottens ruin

S:t Clemens ruin

S:ta Karins ruin
 Man blir törstig av att springa runt och titta på ruiner och Azka ville få lite vatten.

Sedan blev det en ny runda med ruiner och den vackra Domkyrkan.

Domkyrkan

Vi reste runt en del också totalt blev det nog 40 mil och då avstod vi södra Gotland.
När vi körde till Fårö så gjorde vi ett antal stopp på vägen och nu var det raukar som var målet.
Jungfrun var den första rauken och troligen den största, den hade en sköldpadda vid foten.
Den har fått sitt namn efter en sägen där jungfrun Öllegards far placerade henne på dess topp och om hennes älskade Helge kunde klättra upp till henne från havssidan och klättra ner med henne så skulle fadern låta dom få varandra.
Helge var på väg att lyckas och sköts då ner av fadern och båda störtade i havet och omkom.

Jungfrun

Bakom sköldpaddan
 Sedan kom vi till en rauk som kallas hunden och efter det så blev det en fika.
Vi passerade ett fiskeläge också och efter att ha sett rauken Hammaren så fick det räcka med raukar för dagen.
Hunden

Fiket

Fiskeläge

Hammaren
Lummelundagrottan var ju också ett måste men jag var osäker på hur fuktigt det skulle vara och vågade därför inte ta med kameran, synd för det hade inte varit något problem.
Azka fick ligga i stugan eftersom hundar inte får gå med in i grottan.
Vi besökte också en örtagård innan vi åkte tillbaka till Azka och promenerade in till Visby.

Azka fick jobba lite denna dagen, vi stoppade lite packning i hennes klövjeväska och gav oss iväg.
Vi passerade förbi galgbacken.

Galgbacken
 Azka väckte en del uppmärksamhet, under hela veckan var det folk som kom fram och ville antingen hälsa på henne eller bara tala om hur fin dom tyckte att hon var 🙂 🙂
Hon väckte än mer uppmärksamhet den dagen hon klövjade.

Azka klövjar
 Azka var välkommen på nästan alla restaurangers uteservering det var bara Munkkällaren som nekade av alla dom vi besökte, antingen för att äta eller bara ta något drickbart.
Och ett extra pluss i kanten får restaurang Rosengården och Torgkrogen som spontant kom ut med en hink vatten till Azka.
En av dom restauranger jag skulle rekomendera är Köpmannen II dom hade mycket god mat, snyggt upplagt och oklanderlig service.

Rosengården

Torgkrogen

Köpmannen II
 När vi promenerade hem passade jag på att ta en bild på ringmuren.

Ringmuren
 Vi var ju även på östra Gotland och där tog vi en titt på klosterruinen i Roma som används som teater på sommaren.
Och så fick det ju bli lite raukar igen, denna gång i Folhammar.
Där fanns en sittande hund och Yoda.

Klosterruin

Sittande hund

Yoda
 Dom hade Domkyrkan öppen en dag så jag gick in och tog några bilder.

Domkyrkan

Det fanns ett ställe som om jag kommer ihåg rätt heter Krönet och dom hade en härlig utsikt, där blev vi sittande länge.

Senare blev det en promenad i Almedalen.

Det visade sig finnas kändisar vid Stortorget 🙂
och en busig labbe.

Sista dagen hade vi lite tid tills färjan skulle avgå så vi körde till Högklint och tittade på utsikten.
Jag gick ner till Getsvältan och blev något förskräckt över stigar som gick intill kanten.
Namnet Getsvälta kommer av att Getter tog sig ner på klippan för att det var friskt gräs där och sedan kunde dom inte ta sig upp utan svalt ihjäl.

Med den utsikt vi hade 150 meter från stugan så måste det ju bli en solnedgångs bild.

Azka har inte gjort någonting på hela tiden, inget spår, inget upplet och ingen lydnadsträning men hon har socialtränat så det räcker för flera år framöver.
Och det tillsammans med det tråkiga gåendet till och från Visby har tröttat ändå, hon tycks tycka att det var skönt att komma hem.
I morgon har jag lovat henne någon form av träning.